miércoles, 29 de mayo de 2013

QUÈ S'ESPERA DE L'EDITOR DIGITAL?


*

Les tasques a les quals es dedica l’editor tradicional fonamentades en el món de la impressió es veuen alterades amb el nou model editorial digital. Si l’editor tradicional havia de fer-se càrrec de la producció, l’emmagatzematge i la distribució del llibre en un llarg procés on cada etapa estava clarament delimitada, l’editor digital ha de replantejar-se el seu paper per ser, sobretot, l’actor que garanteixi la qualitat del producte llibre, obrir-se a la nova naturalesa d’aquest producte i aprendre a navegar en aquest nou mitjà digital que suprimeix absolutament la distribució física amb nous mecanismes de difusió a la xarxa  sustentats  en la interacció directa amb el lector.

L’editor digital ha de tenir en compte diversos canvis que es donen en el mitjà digital per replantejar-se el seu paper actiu:
- Ha de pensar més en els continguts que en el producte. Apareixen nous models de negoci amb diverses formes de “distribució”, però es demostra que no s’incrementa el volum del contingut que es consumeix segons un mecanisme o un altre de difusió (subscripció, freemium, etc.), sinó que el consumidor valora el contingut independentment del seu model de distribució.
- Ha de pensar més en les estratègies de posicionament en el centre d’una xarxa que no pas a distribuir el seu producte al final d’una cadena de producció; en estratègies de màrqueting digital que potenciïn la interacció i comunicació al voltant dels continguts del llibre, i a fer una tasca activa en aquells espais digitals en els quals els lectors interactuen i discuteixen; és a dir, ha d’aparèixer en el centre de les converses digitals.
- Ha d’entendre que els lectors també són escriptors i creadors d’opinió, el que s’ha anomenat prosumidors. El consumidor ha deixat de ser passiu i ara desitja produir i compartir els seus propis continguts multimèdia com ho demostra l’explosió dels blogs, la popularitat de les xarxes on compartir fotografies com Instagram, l’èxit de YouTube, el creixement del “periodisme ciutadà”, etc. És palesa, doncs, la necessitat d’expressar la seva creativitat i de compartir les seves produccions a través de la xarxa, a més de compartir referències i especialitzar-se en un tema concret a través, per exemple, de Facebook.
- Ha de desenvolupar l’aparició de referències a altres llibres, teixir la xarxa a partir dels hiperenllaços, considerar l’hipertext, extern o intern, com a revolució d’una nova narrativa textual que supera la pàgina i multidimensiona les capacitats del llibre com a font d’informació.
- Ha de superar que l’eix principal sigui el text per donar pas a l’aparició de les creacions multimèdia en un entorn que ho facilita i ho potencia. Ha de considerar el llenguatge multimèdia com el més adequat i idoni per a l’edició digital.

La lectura també ha canviat la seva naturalesa. Si bé es manté la lectura lineal tradicional també és cert que apareixen noves formes de lectura més apropiades al mitjà digital: la lectura fragmentada i la lectura connectada o exploratòria. La lectura fragmentada pot donar pas a la reaparició de la novel·la per fascicles, i la lectura exploratòria, a la recerca d’informació a la xarxa prenent com a fil conductor el llibre que es llegeix amb referències hiperenllaçades que ho facilitin. D’altra banda la lectura ha passat a ser una activitat social potenciada per certes plataformes que fomenten l’intercanvi d’opinions, o on tots els usuaris poden veure els fragments destacats per un lector, de manera que la comunicació entre lectors afins s’incrementa.

Per tant, en aquest nou àmbit que se’ns presenta amb l’edició digital, l’editor ha de recuperar funcions pròpies del món analògic, sobretot en la fase de preproducció i producció d’un llibre, que no varien tant i que en molts casos s’havien cedit a altres actors de la cadena de producció, com els agents literaris o les agències de protecció dels drets d’autor, i també ha de recuperar el poder atorgat a les distribuïdores, per exemple.

Els trets fonamentals de l’editor digital, per tant, són:

1)   Recuperar o reforçar la seva tasca de filtre i assessor editorial com a garant de la qualitat de les obres en un moment d’alta producció fruit de la democratització de les eines de producció que comporta l’edició digital.
2)   Diferenciar el que és una autopublicació del que és una autoedició. L’autoedició disposa d’uns serveis integrals d’assessorament, correcció, maquetació electrònica i disseny en la fase de preproducció i producció del llibre.
3)   Recuperar la tasca de desenvolupador de la carrera d’un autor, així com treballar-hi conjuntament en la defensa dels seus drets d’autoria i el copyright o altres tipus de llicències que estan sorgint amb l’edició digital (com el copyleft o el Creative Commons) que més s’adeqüin a l’obra o a les necessitats o desitjos de l’autor.
4)   Dominar la tècnica necessària per portar a bona fi el producte; això és la maquetació electrònica i la inserció de metadades correctes i fonamentals per a què el llibre electrònic sigui llegible des de qualsevol dispositiu i localitzable des de qualsevol cercador.
5)   Crear un segell de marca reconeguda, especialitzada en temes o gèneres, que possibiliti un bon posicionament enfront de les altres plataformes editorials.
6)   Millorar en la venda directa al lector i en el màrqueting digital a través d’una forta visibilitat en les xarxes socials i especialitzades.

En definitiva, l’editor digital s’ha d’ocupar de totes aquelles facetes que alliberin l’autor d’altres preocupacions i ocupacions que no siguin exclusivament les d’escriure.


* hexagrames de l'I Ching, sistema binari